Dana Ingesson

Ändra ditt omslagsfoto
Ladda upp
danaingesson

"Min konst är en berättelse där färger och former är mina ord".


Status för denna avändare är Godkänd
Abstrakt Akryl Akvarell Olja

Denna användare har inte lagt till några uppgifter till sin profil ännu.

Dana
Tidaholm
Ingesson
Västra Götaland
Region väst

Dana Ingesson är en nationellt och internationellt etablerad konstnär. Hennes målningar finns att beskåda både i privata hem, företag och utställningar i uppskattade och kända gallerier – både på hemmaplan och internationellt, flera av konstverken har erhållit utmärkelser för kvalitet i konsten - både nationellt och internationellt.

Danas målningar är ett uttryck för hennes känslor, livserfarenheter och känslomässig mognad. Dana arbetar främst i akvarell men även akryl och olja och vill skapa drömska kompositioner som blandar det figurativa och det abstrakta. Konstnärens val av färgpalett och lineära drag med hennes verktyg, palettkniv, syftar till att inleda en konversation med publiken.

Konsten är distinkt och kraftfull samtidigt.

Utifrån sitt intellekt, känslor och intuition vill Dana inspirera betraktaren att erkänna och engagera sig i sina egna övertygelser, känslor och undermedvetna.

Denna relativt tillbakadragna konstnär tycker om att prata med människor om sin konst men vill hellre låta den tala för sig själv. Konsten förmedlar Danas innersta känslor som hon säger att hon uttrycker bättre med färg och form.

En av många omdömen från konstkritiker

Alexandra Konshakova:
"There are no landscapes in Dana Ingesson’s watercolors – only memories of them,  there are no flowers – only their fragrance. 
Dana seeks to capture a snapshot of her feelings,  watercolors are tinted with the shades of her perception, so the works are made in a single scale. There are no bright southern colors in this world; it is closer to the monochrome landscapes of the north. 
An attentive viewer can draw up the details by themselves, based on personal experience. However, as long as the image on the sheet is not overwhelmed by details, it can be read in different ways, be changeable, and therefore truly alive."

Alexandra Konshakova Januari 2022
Art critic specialist from the state Hermitage Museum